کد مطلب:77652 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

خطبه 168-هنگام حرکت به بصره











و من كلام له علیه السلام عند مسیر اصحاب الجمل الی البصره یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است در وقت روانه شدن اصحاب جمل به سوی ولایت بصره، یعنی اصحاب عایشه كه شتر سوار بود:

«ان الله بعث رسولا هادیا بكتاب ناطق و امر قائم، لا یهلك عنه الا هالك و ان المبتدعات المشبهات هن المهلكات الا ما حفظ الله منها و ان فی سلطان الله عصمه لامركم، فاعطوه طاعتكم غیر ملومه و لا مستكره بها.»

یعنی به تحقیق كه خدا برانگیخته است بر بندگان رسولی كه راهنماینده ی ایشان باشد با كتابی كه گویا است به احكام خدا كه قرآن باشد و امری كه ثابت است كه شریعت پیغمبر صلی الله علیه و آله باشد، هلاك نمی شود از تجاوز كردن از او مگر كسی كه به منتها درجه ی هلاكت رسیده و استعداد از برای هلاكت اخرویه ی او به سر حد كمال و به نهایت رسیده باشد. و به تحقیق كه بدعت شده ها در دین و تلبیس شده ها در شریعت، آنها هلاك كنندگان مردمند در آخرت، مگر آن چیزی كه نگاه دارد خدا مردم را از ارتكاب به آن، یعنی بدعتها و تلبیسها از بسیار بودن البته مردم را به هلاكت می اندازند، مگر آنكه خدا محافظت كند مردم را از ارتكاب به آن و به تحقیق كه در اطاعت سلطان خدا، یعنی خلیفه ی بر حق خدا كه امیرالمومنین علیه السلام باشد، واپاینده ی[1] مر دین و شریعت شما است، پس بخشش كنید به او اطاعت كردن شما را، در حالتی كه غیر سرزنش كرده شده و جبر كرده شده باشید به آن اطاعت، یعنی از روی خواهش و اختیار اطاعت او را اختیار كنید.

[صفحه 745]

«و الله لتفعلن او لینقلن الله عنكم سلطان الاسلام، ثم لا ینقله الیكم ابدا حتی یارز الامر الی غیركم. ان هولاء قد تمالووا علی سخطه امارتی و ساصبر ما لم اخف علی جماعتكم، فانهم ان تمموا علی فیاله هذا الرای انقطع نظام المسلمین.»

یعنی سوگند به خدا كه یا باید اطاعت كنید شما سلطان خدا و خلیفه ی خدا را[2]، یا اینكه هر آینه نقل می كند خدا از شما سلطنت دین اسلام را به غیر شما، پس نقل نمی دهد سلطنت اسلام را خدا به سوی شما هرگز تا قیام قائم آل محمد صلی الله علیه و آله تا اینكه مجتمع و منضم می گردد امر خلافت به غیر از شما، یعنی تا بعد از انتقال به غیر شما از جمیع مخالفین. به تحقیق كه آن جماعت، اصحاب عایشه، مجتمع شده اند با هم از جهت غضب و خشم خلافت من، نه از برای خونخواهی عثمان و صبر و تحمل می نمایم بعد از این از حركت آنها كه شاید برگردند از رای خود، مادامی كه نترسم ضرر بر جمعیت شما را، پس به تحقیق كه هر گاه تمام كردند و باقی ماندند آن جماعت بر ضعف رای خود، منقطع خواهد شد نظام كار مسلمانان و عاقبت به جدال و قتال خواهد انجامید.

«و انما طلبوا هذه الدنیا حسدا لمن افاءها الله علیه، فارادوا رد الامور علی ادبارها و لكم علینا العمل بكتاب الله تعالی و سیره رسول الله صلی الله علیه و آله و القیام بحقه و النعش لسنته.»

یعنی طلب نكردند دنیا را بر آخرت مگر از روی حسد از كسی كه فی ء و غنیمت داده است خدا دنیا را بر آن كس، یعنی گردانیده است دنیا را مملوك او، به سبب غلبه و تسلط او بر هوا و هوس نفس خود، پس اراده كرده اند آن جماعت برگرداندن احكام اسلام بر نهج ایام جاهلیت و كفر كه پشت سر اسلام است و از برای نفع شما است. بر نهج و طریقه ی ما عمل كردن به كتاب خدای تعالی و طریقه ی رسول خدا صلی الله علیه و آله و ایستادن به حق رسول صلی الله علیه و آله كه وصیت و نص او باشد به متابعت اهل بیت او و به خلافت امیرالمومنین علیه السلام و بلند ساختن مر شریعت او.

[صفحه 746]


صفحه 745، 746.








    1. نگاه دارنده.
    2. ن: خلیفه خدا یا اینكه.